poniedziałek, 25 maja 2015

Dieta?!

Gdy ktoś mówi: JESTEM NA DIECIE, od razu mam w głowie: "zaś się odchudzasz?!". A Wasza pierwsza myśl w takiej sytuacji? 

Nigdy nie przypuszczałam, że ja mimo iż szczupła (ale jakaś oponka zaczęła rosnąć:)) będę musiała przejść na "jakąś" dietę. Od połowy stycznia tego roku z powodów zdrowotnych musiałam przejść na bezglutenową. Ostatnio dość modna, ale to dobrze ponieważ  ma to wpływ na ceny produktów wykorzystywanych tutaj. Im bardziej popularna, im więcej firm zajmuje się produkcją i dystrybucją tych produktów, ceny maleją dzięki większej konkurencji. Nie ukrywajmy..za mały bochenek chleba (10 kromek) 10 zł.?! Dla porównania duży "normalny" chleb można kupić za ok. 3-5 zł., zależy z jakimi dodatkami itp. Obecnie sytuacja na polskim rynku znacznie się poprawia. Jednak kilka, kilkanaście lat temu wyglądało to zupełnie inaczej.. Do niedawna było naprawdę mało miejsc, gdzie osoby cierpiące na celiakię czy alergię na gluten, mogły kupić coś do zjedzenia. To samo tyczy się wyjść do restauracji, na jakieś imprezy. 

Dieta bezglutenowa - Gluten Free Food

W jadłospisie jest zabroniony gluten, czyli występująca w niektórych zbożach mieszanina białek roślinnych gluteniny i gliadyny, który działa na niektóre osoby toksycznie niszcząc kosmki jelita cienkiego (mikroskopijne wypustki błony śluzowej odpowiedzialne za wchłanianie składników odżywczych). Glutenu jest najwięcej w pszenicy, więc jest on we wszystkim.. Inne zboża "zabronione" to m.in.: żyto, owies, jęczmień. 
Naturalnie wolne od glutenu sa kukurydza, ryż, soja, ziemniaki, amarantus, gryka, mięso, warzywa, owoce i wiele innych produktów. 

Objawów, sugerujących przejście na tą dietę jest wiele, ale często również celiakia czy alergie są bezobjawowe. Objawami są między innymi problemy żołądkowe podobne do niestrawności, uczulenia, alergie skórne oraz wiele innych. Dopiero specjalistyczne badania potwierdzają jej wystąpienie. Jeśli ktoś jest ciekawy szczegółów na ten temat odsyłam do strony Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej

Po ok. pięciu miesiącach na tej diecie, czuję się dobrze. Miałam problem z ciągle nawracającą alergią na skórze. Obecnie nie mam już śladu po niej. Nadal zostaję na diecie.

Na diecie bezglutenowej wbrew pozorom można naprawdę dobrze zjeść ;) Myślę, że w przyszłości pojawi się tu post z moimi sprawdzonymi przepisami. Obecnie jeszcze kompletuje te moje ulubione, choć muszę przyznać, że oprócz wprowadzenia innych zbóż w jadłospis niewiele zmieniłam, ponieważ już kilka lat staram się jeść zdrowo. Jednak moja miłość do "lays'ów"  solonych zostanie mi na zawsze:) 

Czy taka zmiana diety to jakiś problem dla mnie? Nie. Może dlatego, że wcześniej już wiedziałam jakie są tajniki ''bezglótenówki'' i znam mnóstwo osób, które od lat tak jedzą. A Wy również stosujecie w codziennym menu jakąś konkretną dietę? Musicie czy z wyboru?


Pozdrawiam i smacznego:)

aga















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz